مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ب.ظ

تولید ولتاژ منفی توسط IC7660

 گاهی اوقات احتیاج است تا ولتاژ منفی مورد نیازمان را بدون استفاده از المان های قدرتی نظیر ترانسفورماتور ایجاد نماییم.

یا اینکه ممکن است در یک مدار که توسط باتری راه اندازی می شود، بخواهیم ولتاژ منفی داشته باشیم، در این شرایط امکان استفاده ترانس وجود ندارد.

بنابراین، در این اینجا شما را با نحوه تولید ولتاژ منفی توسط IC 7660 آشنا می نماییم.

با بررسی دیتاشیت آی سی LM7660 با مدارات نمونه جالب روبرو می شویم که به بررسی دو مدار مهم می پردازیم که آشنایی با آنها کاربر را در شناخت کامل این IC کمک می کند.

مدار اول، تولید ولتاژ ۱۵- ولت است.

برای مشاهده این تصویر در اندازه اصلی روی این نوار یا روی تصویر کلیک کنید
1 تولید ولتاژ منفی توسط IC 7660

چنانچه در مدار فوق مشاهده می کنیم، ولتاژ ۵+ ولت به پایه ۸ آی سی اول وارد می شود، در این مرحله میتوانیم در پایه ۵ همین آی سی، ولتاژ ۵- ولت را ببینیم. حال، پایه ۵ آی سی اول را به پایه ۳ آی سی دوم متصل کرده و ۵- ولت را به پایه ۸ آی سی دوم نیز اعمال می کنیم.

بدین ترتیب شاهد تولید ولتاژی در حد ۱۵- ولت در ۵ آی سی دوم می باشیم. چنانچه به ولتاژ ثابت ۱۲- ولت نیاز داشته باشیم، میتوانیم خروجی ۱۵- ولت را به یک آی سی رگولاتور ولتاژ منفی ۱۲ ولت (۷۹۱۲) اعمال کنیم و در خروجی، ولتاژ ثابت ۱۲- ولت را دریافت نماییم.

 

مدار دوم، تولید ولتاژ متقارن مورد نیاز برای راه اندازی سنسور دمای lm35 می باشد. همانطور که میدانیم، lm35 از جمله سنسور های آنالوگ محاسبه دما است که تغییرات دما را با تغییرات ولتاژ خروجی خود نمایش می دهد. این سنسور برای نمایش درست دماهای زیر صفر نیاز به ولتاژ مرجع مثبت و منفی دارد.

همانطور که در مدار زیر مشاهده می شود، با این مدار ساده تنها توسط یک آی سی LM7660 شرایط مناسب برای راه اندازی lm35 فراهم شده است.

برای مشاهده این تصویر در اندازه اصلی روی این نوار یا روی تصویر کلیک کنید
2 تولید ولتاژ منفی توسط IC 7660با این مدار میتوانیم شرایط مناسب برای سنجش دمای بین ۵۵- تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد را فراهم نماییم.

نظرات (۲)

با تشکر 
دمت گرم دادا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی